Training

Home » Preventie » Training

Organisatorisch

De training bestaat uit een aantal sessies, liefst 8 keer maar dat kunnen er ook meer of minder zijn. Het is ook mogelijk om een na verloop van tijd een herhalingssessie te doen.

Deze sessies kunnen onder lunchtijd gepland worden, aan het einde van een werkdag of op elk ander tijdstip. Dat hangt af van de voorkeur van het bedrijf en de werkzaamheden van de medewerkers.

Deelnemers krijgen huiswerk mee, want het is belangrijk om dit een aantal weken te oefenen.               Daarna is het onderdeel geworden van je dagelijks leven.

Inhoud

In een aantal sessies word je je bewust van je aandacht: waar is mijn aandacht nu, ben ik mij bewust van het feit dat mijn aandacht afdwaalt en hoe krijg ik mijn aandacht weer terug naar hetgeen waar ik mee bezig was. In de eerste fase ben je eigenlijk bezig om je beter te leren concentreren, om je aandacht weer terug te brengen naar wat essentieel is op dat moment.

Door dit te oefenen word je veel minder afgeleid door de dingen die in het verleden gebeurd zijn en laat je je ook minder opjagen door alles wat je nog moet doen de komende tijd. Mensen ervaren vaak stress door zaken die zij niet op tijd af hebben gekregen en die nog als een last op hun schouders drukt. Of ze maken zich druk om al die dingen die nog gedaan moeten worden en die op tijd af moeten zijn.

Net als een topsporter moet je trainen, in dit geval aandacht trainen om beter te presteren en beter om te leren gaan met allerlei vormen van druk.

Gevolg

Onze gevoelens en emoties geven signalen aan ons lichaam en je leert deze te herkennen. Pas dan ben je in staat om er iets mee te doen en niet maar door te gaan zonder op deze signalen te letten. Op die manier voorkom je een burnout, simpelweg omdat je leert dat je de keuze hebt om wel of niet iets met de waarschuwingen die je krijgt te doen.We laten automatisch de prettige dingen toe en de minder fijne dingen duwen we van ons weg, die negeren we. Als je daar mee om leert gaan en als je je daar beter bewust van bent, dan ben je beter bestand tegen alles wat op je pad komt, waaronder tijdsdruk, stress, niet voldoende erkend worden en op je tenen lopen. Welke manager wil nou niet dat zijn medewerkers hiertegen bestand zijn?